Bådehavnsgade
Det nye Bådehavnsgade kvarter i Sydhavnen, et eksempel på hvor galt byudvikling kan gå, når man ikke tænker i helheder.
Flertallet på Rådhuset startede med at inddrage det fredede grønne område Stejlepladsen til boliger, uden at høre borgerne eller lokaludvalget. Næste trin er at nedlægge et erhvervsområde i Bådehavnsgade, og bygge boliger i op til 7 etager. Bydelen er isoleret fra resten af Sydhavnen, og der er kun én vej ud og ind. Man havde ikke udarbejdet en trafikplan for den del af København, før man i hast gik i gang med at bygge, selv om netop en sådan plan havde været på budgettet et par gange. Der skulle bare bygges boliger.
Ligesom i Sluseholmen, er der ikke tænkt kultur ind i byggerierne, der kan styrke de sociale fællesskaber, f.eks. lokaler til foreninger. Der er ikke tænkt social- og sundhedstilbud ind. Man har taget store dele af de grønne områder, mens presset af brugere på de resterende rekreative arealer, bådehavnen og Tippen, bliver markant større. Den trafikale udfordring vil man løse ved at lave en ny vej der løber langs banen til Valby. Det vil betyde at man isolerer borgerne i den gamle Sydhavn fra det grønne område Tippen.
Det gamle Sydhavnen er karakteriseret af lave bygninger, en åben himmel og selvgroede fællesskaber. Vi har i lokaludvalget kæmpet for at de gode kvaliteter udbredes også til Bådehavnsgade Kvarteret - og det kræver at der bygges lavere og med en mindre bebyggelsesprocent. Ejendomsudviklerne er selvfølgelig ikke interesseret i dette, for det vil gå ud over deres bundlinje. Vi fra lokaludvalget har været i dialog med dem, men er ikke overraskende ikke blevet hørt. Desværre er flertallet på Rådhuset, som har ansvaret for at afbalanceret 'markedet', heller ikke lydhøre.
Jeg vil kæmpe for at Bådehavnsgade Kvarteret bliver både socialt-, kulturelt- og miljømæssigt bæredygtigt. Der skal et nyt, grønt flertal til, før der tænkes anderledes i Bådehavnsgade. Jeg vil være Sydhavnens stemme på Rådhuset.